26 jún 2015 Niekedy je draho aj zadarmo!
Niekedy sa stáva, že je naša kalkulácia na výrobu webu odmietnutá s tým, že web spraví zákazníkovi kamarát, syn, synovec alebo nejaký študent či zamestnanec lacnejšie, alebo dokonca zadarmo. Vo väčšine prípadov sa zákazníci po čase vrátia k nám. Toto sú najčastejšie problémy, s ktorými zákazníci prídu naspäť, keď si dajú robiť webstránku študentovi:
Vytvoriť profesionálnu webovú stránku v dnešnej dobe znamená byť odborníkom minimálne v nasledovných oblastiach: navrhnutie štruktúry webu, grafický dizajn, programovanie, písanie reklamných textov na web a internetový marketing. Nevyložte si to zle, nerád by som znevažoval kohokoľvek prácu. Možno že ste natrafili na ašpirujúcu profesionálnu grafičku, alebo nádejného programátora či šikovnú textárku. Najčastejším kameňom úrazu však býva to, že som sa za celú moju profesionálnu kariéru nestretol s človekom, ktorý by bol odborníkom vo všetkých týchto oblastiach naraz. Naša agentúra má v súčasnosti tím zložený zo 7-mich ľudí. Každý z nich je odborník na jednu z týchto oblastí.
Človek, ktorý nám webstránku robil, už nemá čas.
Vaša webová stránka je vizitkou vašej firmy! Ľudia, ktorí vás nájdu cez internet po prvý raz vás budú posudzovať podľa nej. Treba jej preto venovať dostatočnú pozornosť. Nezverte ju niekomu, kto má s tvorbou webstránok minimálne skúsenosti. Niekomu, kto sa na vás bude učiť ako sa robia webové stránky. To, že si dotyčný vedel vytvoriť vlastný blog neznamená, že zvládne aj váš web. Príklad: brzdy vo vašom aute. Dali by ste ich opravovať niekomu, kto s tým má minimálne skúsenosti? Predpokladám, že skôr nie ako áno. Nenechajte si nabúrať vaše podnikanie zle vytvorenou webovou stránkou. Niekedy je aj zadarmo draho.
Čo treba na to aby bol web web úspešný?
1Návrh štruktúry a ovládania stránky
Aby bola webstránka úspešná, nestačí na ňu napísať iba váš kontakt. Stránka musí mať štruktúru navrhnutú tak, aby návštevníci našli veci tam kde sú naučení ich hľadať. Stránka musí byť premyslená tak, aby viedla návštevníka k objednávke. Toto nie je jednoduchá záležitosť. Čo má stránka obsahovať a čo nie vie povedať iba skúsený človek v tejto blasti, nie začiatočník.
2Grafika
To ako je vaša stránka spracovaná po grafickej stránke je to prvé čo vaši návštevníci vidia. Nevhodná grafika webu vedie k zvýšenej miere odchodov zo stránky a k malým alebo k žiadnym objednávkam. Stránka musí byť dobre čitateľná, musí správne narábať s písmom a s farbami. Dobrý grafik tiež drží trend s dobou a webstránka z jeho dielne nevyzerá ako spred 10-tich rokov.
3Programovanie
Dôležité je aj technické spracovanie webu, ktoré musí byť správne. Zaručene nebudete mať čas riešiť každý deň nefunkčnosť stránky, rozpadajúci sa web, pomalé načítavanie obsahu alebo iné technické problémy. Už vôbec nebudete mať čas čakať na opravy niekoľko týždňov alebo mesiacov. Predstavte si, že vám práve začala sezóna, no nefunguje vám objednávací formulár na stránke. Tvorca vášho webu práve teraz oberá jablká na 2-mesačnej brigáde v Taliansku… Alebo potrebujete do vášho eshopu nahrať veľké množstvo cenníkov od vášho dodávateľa a správca vášho webu má práve skúškové obdobie a nemôže sa vám venovať.
4Reklamný text
Nie každý vie písať reklamné texty, ktoré predávajú. Musíte mať perfektnú gramatiku a výbornú štylistiku. Texty musia zaujať a viesť ľudí k nákupu. Skúsený reklamný textár vie čo je v texte dôležité a čo nie a hlavne, vie čo tam v žiadnom prípade byť nemá. Písanie dobrých reklamných textov sa učí celý život.
5Internetový marketing
Veľmi často sa stretávame s nasledovným javom: Webstránku máte hotovú, veľmi sa z nej tešíte. Na internete ju však nikto nedohľadá. Je vám úplne zbytočná. Tieto problémy rieši odborník na marketing. Pômôže vám však iba vtedy, ak máte body 1-4 v poriadku! Každá webstránka je špecifická. Záleží na tom či je to katalóg tovaru, eshop alebo prezentačná stránka vašich služieb. Odborník na internetový marketing je osoba, ktorá musí zvoliť najlepšiu stratégiu na to, aby ste prilákali presne tých ľudí, ktorí hľadajú váš tovar alebo služby ktoré ponúkate. Vie čo má Google “rád” a ako zlepšiť vašu pozíciu vo vyhľadávači. Vie tiež ako správne zrealizovať platenú reklamu v Google AdWords. Priveľa našich zákazníkov stratilo v minulosti všetky peniaze na internetovú reklamu práve zlým manažovaním Google AdWords a preto zdôrazňujeme práve toto upozornenie.
...za celú moju profesionálnu kariéru som sa nestretol s človekom, ktorý by bol odborníkom vo všetkých týchto oblastiach naraz.
Veľmi často sa nám v praxi opakuje nasledovný jav: Pri tvorbe webstránky jedným človekom je na stránke asi rok zavesený obrázok “stránku pripravujeme” a potom sa zákazníci znova obrátia na nás. Ponúkam vám zoznam najčastejších problémov.
Študenti
Opäť zopakujem: Určite sa nájdu aj svetlé výnimky, no zatiaľ máme prevažne negatívne skúsenosti.
Interný zamestnanec
Môže sa zdať, ze vytvorenie webovej stránky je otázkou niekoľkých hodín a zvládne ho každý. Dá sa s tým súhlasiť, ak hovoríme o osobnej stránke alebo o blogu, kde sem-tam napíšete nejaký svoj postreh z osobného života. Webstránka pre vaše podnikanie musí spĺňať iné kritériá. Pokiaľ ste nenajali človeka, ktorý má s tvorbou webov dostatočné skúsenosti, budete sa potýkať s nasledujúcimi problémami:
No a posledná vec – pri internom zamestnancovi je veľký predpoklad, že bude mať veľa “svojej” práce. V pracovných špičkách nebude stíhať pracovať na stránke a odvádzať svoju bežnú prácu súčasne.
Rodinní príslušníci (dcéra, syn, synovec, bratranec, atď.)
Najlepšia rada hneď na začiatku: Ak chcete udržať pokoj v rodine, nezamestnávajte rodinných príslušníkov! Verte mi, je to rada nad zlato. Ak bude rodinný príslušník brať túto zákazku na ľahkú váhu, povie si: “Veď to je pre uja. Počká mu to kým budem mať čas.” Čas si vie hľadať aj rok, dva … Potom to dotyčný často vzdá úplne. V prípade, že nebudete spokojní s jeho prácou, dotyčný nebude spokojný s jeho odmenou a narobíte si v rodine zbytočné dusno.
Zamestnaní kamaráti
Niekedy od zákazníkov počujeme: “Web mi spraví kamarát po práci.” Viete si predstaviť samých seba, ako prídete po práci unavení a potom by ste mali pracovať pre niekoho iného, pričom vám doma plače dieťa a žena potrebuje pomôcť? Väčšinou to dotyčný nedokončené vzdá. Zamestnaný človek je zvyčajne počas dňa nedostupný. Ani voľného času nemá toľko, koľko by ste si predstavovali, pretože je unavený, alebo má rodinu. Výsledok: dotyčný sa vám začne vyhýbať a prestane brať telefón.
Niekedy je draho aj zadarmo!
Nebolo by lepšie zveriť web do rúk odborníkov? Je pravda, že cenovo nemôžeme konkurovať študentom ani vaším kamarátom, ktorí nemajú prakticky žiadne náklady, neplatia prenájom kancelárií, zamestnancov, školenia, odvody a pod. Cena, ktorú zaplatíte, je však priamoúmerná tomu čo dostanete. Zdanlivo ušetrených niekoľko desiatok eur nestojí za problémy, ktoré zvyčajne nasledujú a ktoré môžu veľmi nepríjemne zabrzdiť vaše podnikanie.
Podobné články / Similar posts
- > Ako má vyzerať správny billboard
- > Druhá Slavova rada: Správne kľúčové slová pre Google reklamu
- > Je váš web pripravený pre mobilné zariadenia?
- > Potrebuje môj kozmetický salón webstránku, alebo Facebook?
- > Prečo Google (ešte) nezobrazuje moju webstránku?
O autorovi
Slavo je odborník na internetový marketing a zároveň náš hlavný programátor. Z jeho klávesnice vzišiel aj náš vlastný administratívny systém pre webstránky lioWEB. Slavo má cit pre dobré a efektívne nastavenie vašich Google Ads kampaní, vlastní certifikát Google Partner. Pomôže vám aj s nastavením kampane na Facebooku a s marketingom všeobecne.